träskor & gummistövlar

Direktlänk till inlägg 14 december 2012

Nu e det väl till att gå för långt !!!!!

Av anette - 14 december 2012 15:37

Nu har Disney  tagit bort två klipp från Kalle Ankas julafton på SVT.

Disney har klippt bort två sekvenser. Den ena visar en svart docka som kommer ned till jultomten i hans verkstad och får ett OK i baken. Det andra klippet är en äldre man i skägg som kör en vagn med en sparkande åsna framför.

Klippen anses spegla stereotypa bilder av svarta och judar.

Varför plockar de inte bort de små asiatiska dockorna oxå ???

 

 

Läs artikeln här

Vart är vi på väg ???????

Ingen hudfärg eller religion är rätt eller fel i mina ögon , en liten afrikansk docka bara .....

Vill man vara pepparkaksgubbe eller kalla chokladbollarna för negerbollar , tycker jag att det ska vara upp till var och en . Det har fan gått hysteri i detta tramsiga ämne !!!

Ingen klagar över våra finska pinnar på kaffebordet ju ??


Som stämplen på denna mörkhyade docka , säger jag att det OK

för denna stereotypa dockan ;)


 

 
 
Fru Eriksson

Fru Eriksson

14 december 2012 16:10

Nämen Precis....
/Kram

http://frunsblogg.blogspot.se

 
Ingen bild

Mkk

14 december 2012 16:10

Fast det är väl jättebra att vi inte sitter fast i "förr i tiden" och befäster dessa stereotyper ännu mer, det är bra att det granskas och görs nåt åt dessa strukturer. Även om lösningen inte är att ta bort alla personer/figurer med afrikanskt ursprung.
Om du verkligen är intresserad av ämnet, läs det här:


"Jag har inte ens upplevt att det är möjligt att på allvar diskutera rasism i Sverige – alltså inte ens vita personer som studerar postkolonial teori och vithetsteori och läser Fanon och så vidare – inte ens de förmår – det här är min erfarenhet – tillgodogöra sig påpekandet att de ibland kan handla rasistiskt utan att flera lager av förnekelse, motbeskyllningar och ilska aktiveras. Ofta går en eventuell vänskap förlorad. Rasisten finns alltid någon annanstans, i någon ond, järnrörsbeväpnad fiendes hjärna, bakom en hakkorsflagga.

”Man ska kanske förbjuda stjärngossarna med då de är för lika KKK?”

”Snart förbjuds det att sälja pepparkakor i affärerna.”

Varför finns det en så stor beredskap i Sverige att omedelbart driva med det ganska okontroversiella påståendet att vissa bilder eller ord eventuellt hjälper till att upprätthålla en rasistisk struktur?"

http://debatt.svt.se/2012/12/10/for-vita-svenskar-ar-rasisten-alltid-nagon-annan/

 
Ingen bild

Bea

14 december 2012 16:31

"Ingen hudfärg eller religion är rätt eller fel i mina ögon". Det är det väl ingen som påstått heller, att det inte skulle vara "OK att vara mörkhyad" är det heller ingen som har påstått. Det handlar om att lyfta bort gamla stereotyper, den där dockan porträtteras inte helt olikt andra mörkhyade från den tiden då filmen gjordes, se t.ex http://www.holytaco.com/25-vintage-racist-ads/

anette

14 december 2012 16:46

Jag påstod inte det heller , det var hur jag såg på det hela bara .

 
Ingen bild

Fredrik

14 december 2012 17:20

Undra på om det var en vit docka? ska vi ta de bort också eftersom vi är vita? haha... sjukaste som finns!

anette

14 december 2012 17:35

Ja en aning absurt !

 
Ingen bild

Örjan

14 december 2012 17:31

Undrar hur de perfekta godhetsapostlarna då tänkt sig göra med Musse, Långben, Klara-Bella, Klasse, Svarte Petter o.s.v Dom är ju svarta allihopa. Blir nog vissa problem där, blir inte så många kvar.......

anette

14 december 2012 17:35

Haha .. det har du rätt i :)

 
Ingen bild

Gurra

14 december 2012 17:35

Kom till år 2012 du också, vi har det bra här faktiskt.

anette

14 december 2012 17:37

Jag lever här o nu och klagar inte , men just de senaste veckorna har det blivit så stort med just detta tycker jag

 
Ingen bild

Primrose

14 december 2012 17:38

Herre jävlar var det ordval jag först tänkte så det skriver jag!
Dom är INTE kloka! Vad håller dom på med.
Så här kan det INTE få fortsätta.
KRAM o ha en fin Helg! Primrose

anette

14 december 2012 17:41

Håller med dig , men tydligen lever jag inte i 2012 ;)

 
Ingen bild

Johanna

14 december 2012 21:22

Du borde ta ansvar och erkänna kollektiv skuld! Det finns strukturella maktordningar. Den vite i västvärlden njuter på toppen. Världen är ojämställd och det råder inte social rättvisa - vi vet alla om det. Istället för att ta ansvar för problemen bakom orättvisorna så beklagar du dig över att du inte får fortsätta att titta på de stereotypa, rasistiska bilder som den vite har tagit fram för att subordinera andra människogrupper. Inser du att du på såvis upprätthåller orättvisor? TÄNK EFTER! Behöver du se rasistiska bilder på julafton eller kan du släppa de bilderna för en mer rättvis värld? Kanske kan vi alla se en samhällsåterbeskrivning med en svart människa som upphovsperson på julafton som omväxling istället för all förtryckande skit som vita gubbar spottat ur sig? Kultur/julafton är inte statiskt. Tur det. Släpp fram riktiga människor och erkänn mångfald i tv-rutan istället för att hålla kvar rasistiska bilder!!!!! Rättvisa!!!!!!

anette

14 december 2012 21:59

Men halleda !!!! Jag har väl aldrig sagt att jag anser dem vara rasistiska figurer ????

 
Lottiz fotograferande fyrabarnsmamma

Lottiz fotograferande fyrabarnsmamma

14 december 2012 22:43

Maken berättade det här för en stund sen och min första tanke var, men hallå så jäkla larvigt. Och som kommentaren ovan skrev så har jag inte ens tänkt eller sätt på de frekvenserna som rasistiska eller sterotypa. Inte ens reflekterat över att dockan är mörkhyad. Såg för en stund sen också om att pepparkaksgubbar inte skule få heta det för det också kunde vara fördomsfullt, precis som negerbollar. Tycker faktiskt allt det här tramset går till överdrift. Det är alla som hakar upp sig på detta som skapar problemen, det fanns inte där innan förens någon började reflektera över hur saker kan uppfattas och välja att ta bort det och försöka ändra på saker. Jag anser dock att det finns värre saker att ta tag i och ägna energi åt en sånt här. T ex krig, svält, övergrepp, avrättningar och en hel massa annat.

http://lottizdays.blogg.se

anette

14 december 2012 22:49

Helt rätt vännen !

 
Jeanette

Jeanette

15 december 2012 12:56

Snart vågar man väl inte klämma en finne längre..
Håller med dig om att detta har gått alldeles för långt!
Kramis

http://jijsdagar.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anette - 9 januari 2013 14:48


 

Av anette - 8 januari 2013 13:21

Först o främst God fortsättning på Er alla !!! Jag tappade blogglusten helt vid jul och den har fortfarande inte riktigt infunnit sig . Julen och nyår har varit trevlig som hos alla er andra , så det blir varken en jul eller nyårsberättelse . Inte ...

Av anette - 26 december 2012 16:48

 " vad som göms i snö " med 85 % är ;        Anita Märsy !!!            stort grattis till dig !     Hör av dig med adress via min mailadress !! ...

Av anette - 24 december 2012 23:46

Vilken härlig julafton !!! Lovar fler foton senare men jag fick ju världens bästa julklapp .... Ett nytt objektiv till min kamera ( som jag fick av tomten förra året ) nu ska jag landa i soffan fem minuter ..... Ta hand om er därute ;) ...

Av anette - 24 december 2012 23:46

Vilken härlig julafton !!! Lovar fler foton senare men jag fick ju världens bästa julklapp .... Ett nytt objektiv till min kamera ( som jag fick av tomten förra året ) nu ska jag landa i soffan fem minuter ..... Ta hand om er därute ;) ...

Skapa flashcards